Statut Polskiego Towarzystwa Chirurgii Podstawy Czaszki
- I. Postanowienia ogólne.
- Polskie Towarzystwo Chirurgii Podstawy Czaszki zwane dalej Towarzystwem jest stowarzyszeniem interdyscyplinarnym powołanym dla wspierania i promocji zagadnień, dotyczących fizjologii i patologii w obrębie podstawy czaszki.
Członkostwo przedstawicieli różnych specjalności medycznych zajmujących się podstawą czaszki zapewni wymianę doświadczeń tak w zakresie rozpoznawania i leczenia, jak i badań naukowych i nauczania. - Towarzystwo działa na terenie całej Rzeczypospolitej Polskiej, a jego siedzibą jest m. Poznań.
- Towarzystwo może powoływać oddziały w innych miastach na podstawie uchwały swoich władz.
- Towarzystwo posługuje się pieczęcią okrągłą i podłużną z nazwą Towarzystwa i jego adresem.
- Towarzystwo może należeć do międzynarodowych organizacji skupiających lekarzy interesujących się problemami chirurgii podstawy czaszki.
- II. Cele i formy działania
- Swoje cele Towarzystwo realizuje poprzez:
6.1. podejmowanie wszelkich działań zmierzających do rozwoju chirurgii podstawy czaszki tak pod względem naukowym, jak i leczniczym oraz rehabilitacyjnym,
6.2. prowadzenie i wspieranie badań naukowych podstawowych i aplikacyjnych,
6.3. organizowanie interdyscyplinarnych konferencji, sympozjów i innych form wymiany doświadczeń,
6.4. promocję zagadnień chirurgii podstawy czaszki także wobec innych specjalności medycznych,
6.5. propagowanie różnych form szkolenia i podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych,
6.6. wzbogacenie form nauczania studentów i lekarzy specjalizujących się.
- Towarzystwo w ramach swojej działalności prowadzi współpracę ze wszystkimi osobami i organizacjami prowadzącymi działalność w zakresie tych samych zagadnień.
- III. Członkowie, ich praca i obowiązki.
- Członkami Towarzystwa są:
8.1. członkowie założyciele, podpisujący niniejszy statut, którzy wraz z zarejestrowaniem Towarzystwa stają się jego członkami zwyczajnymi,
8.2. członkowie zwyczajni, którymi są osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych przyjęte w poczet członków uchwalą zarządu Towarzystwa lub zarządu Oddziału,
8.3. członkowie wspierający, którymi są osoby prawne i fizyczne wspierające Towarzystwo finansowo, osoby prawne reprezentowane są przez pełnomocnych przedstawicieli.
- Członkowie zwyczajni Towarzystwa mają prawo do:
9.1. wybierania i bycia wybieranym do władz Towarzystwa,
9.2. uczestniczenia w życiu Towarzystwa korzystania z jego możliwości naukowych i organizacyjnych,
9.3. używania znaczka Towarzystwa
- Członkowie wspierający korzystają z uprawnień określonych w punkcie 9. 2 i 9. 3.
- Członkowie zwyczajni Towarzystwa mają następujące obowiązki:
11.1. uczestniczenie w walnych zgromadzeniach, aktywny udział w realizacji zadań Towarzystwa.
11.2. uczestniczenie w życiu Towarzystwa i podejmowanych przez nie akcjach,
11.3. stosowanie się do postanowień statutu i uchwał władz Towarzystwa,
11.4. regularne opłacanie składek członkowskich.
- Przynależność członka do Towarzystwa ustaje w razie:
12.1. dobrowolnego wystąpienia.
12.2. śmierci,
12.3. skreślenia z listy członków,
12.4. usunięcia z Towarzystwa.
– skreślenie z listy członków może nastąpić na podstawie uchwały Zarządu Głównego, gdy członek nie bierze udziału w żadnej z form pracy Towarzystwa lub nie opłaca składek,
– usunięcie z towarzystwa następuje uchwałą Walnego Zgromadzenia na skutek postępowania przez członka w sposób sprzeczny ze statutem lub przepisami prawa i ogólnie stosowanymi zasadami etycznymi i moralnymi.
- IV. Władze Towarzystwa.
- Władzami Towarzystwa są:
13.1. Walne Zgromadzenie
13.2. Zarząd Główny Towarzystwa
13.3. Główna Komisja Rewizyjna
13.4. Sąd Koleżeński
13.5. Zebranie Oddziału
13.6. Zarząd Oddziału.
13.7. Komisja Rewizyjna Oddziału.
- Walne Zgromadzenie składa się ze wszystkich członków Towarzystwa. Zwoływane jest przez. Zarząd co roku jako Walne Zgromadzenie Zwyczajne, a ponadto Zarząd, Komisja Rewizyjna lub 1/3 członków mogą zwołać Walne Zgromadzenie Nadzwyczajne. Zwołując Walne Zgromadzenie podaje się w wysłanych do wszystkich członków listach porządek obrad. Zawiadomienie członków następuje pisemnie co najmniej na dwa tygodnie przed zebraniem. Walne Zgromadzenie nie może podejmować uchwał poza porządkiem obrad. W przypadku, jeśli w pierwszym terminie Walnego Zgromadzenia nie ma 50 % członków Towarzystwa obecnych, Zarząd Towarzystwa ma prawo zwołać 15 minut później zebranie w drugim terminie, które ma prawo ważnie obradować niezależnie od liczby osób obecnych.
- Do kompetencji wyłącznych Walnego Zgromadzenia, poza wskazanymi w innych miejscach niniejszego statutu należy:
15.1. podejmowanie uchwal,
15.2. uchwalanie planu i budżetu Towarzystwa i zatwierdzenie jego bilansu,
15.3. uchwalanie kierunków rozwoju Towarzystwa,
15.4. wybór i odwołanie Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
15.5. udzielanie absolutorium władzom Towarzystwa,
15.6. podejmowanie uchwał w innych sprawach, o ile Walne Zgromadzenie uzna za stosowne objęcie ich 15.7. ustala wysokość składki członkowskiej,
15.8. w miarę potrzeby Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie może wybierać w czasie kadencji nowy Zarząd, Komisję Rewizyjną lub dokonać zmian w ich składzie.
- Zarząd Główny Towarzystwa dla zapewnienia charakteru interdyscyplinarnego Towarzystwa w składzie Zarządu Głównego powinni być przedstawiciele różnych specjalności medycznych.
Zarząd Główny w liczbie 4-11 członków konstytuując się wybiera ze swego grona prezesa, który kieruje pracami Zarządu Głównego przez. okres trzech lat. Nowo wybrany prezes proponuje kandydatów na stanowiska vice-prezesa, sekretarza i skarbnika spośród członków Zarządu Głównego. Dla zapewnienia charakteru interdyscyplinarnego Towarzystwa kolejny prezes Zarządu Głównego powinien reprezentować inną specjalność niż jego poprzednik.
Zadania Zarządu – kierowanie działalnością Towarzystwa; reprezentowanie na zewnątrz do składania oświadczeń w imieniu Towarzystwa oraz. zaciągania zobowiązań w jego imieniu (konieczne jest działanie dwóch osób – prezes + członek); realizowanie uchwal Walnego Zgromadzenia, opracowywanie planu działania i planu finansowego oraz sprawozdań z ich wykonania; przyjmowanie członków Towarzystwa; organizowanie zjazdów, kongresów, szkoleń itp.; gromadzenie środków finansowych na działalność Towarzystwa oraz zarządzanie majątkiem Towarzystwa.
- Komisja Rewizyjna, składająca się z trzech osób jest powołana do kontroli całokształtu działalności Stowarzyszenia, w tym finansów i majątku Towarzystwa na okres trzech lat (tzn. od dnia odbycia zwyczajnego Walnego Zgromadzenia). Składa ona sprawozdanie Walnemu Zgromadzeniu i wnioskuje o udzielenie absolutorium.
W przypadku zmniejszenia liczby członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej, na najbliższym Walnym Zgromadzeniu następuje uzupełnienie liczby członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
- Sąd Koleżeński, w składzie trzech osób, powoływany jest do rozpatrywania spraw spornych, wynikających z działalności poszczególnych członków Towarzystwa. Czas trwania kadencji Sądu Koleżeńskiego wynosi 3 lata.
- Oddziały mogą być tworzone na podstawie uchwał Zarządu Towarzystwa, jeżeli z takim wnioskiem wystąpi 10 członków, zamieszkujących w tej samej miejscowości lub w jednym województwie.
- Zarząd Oddziału kieruje działalnością Oddziału i jest wybierany przez. Zebranie Oddziału. Składa się z trzech osób.
- Komisja Rewizyjna Oddziału składa się z trzech osób i jest powoływana przez Zebranie Oddziału sprawuje ona kontrolę nad działalnością Oddziału przy odpowiednim zastosowaniu przepisów o Komisji Rewizyjnej Towarzystwa.
- Zebranie Oddziału decyduje o najważniejszych sprawach Oddziału.
- Uchwały władz Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby uprawnionych do głosowania i w razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego (prezesa). Głosowanie jest jawne, może być tajne na żądanie co najmniej 1/5 ogólnej liczby uczestników zebrania.
- W razie zmniejszenia się składu władz Towarzystwa, wymienionych w punktach 13.1 do 13.7 w czasie trwania kadencji uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze ich kooptacji. Kooptacji dokonują pozostali członkowie organu, którego skład uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
- V. Majątek Towarzystwa
- Majątek Towarzystwa pochodzi z:
25.1. składek członkowskich,
25.2. dotacji od osób i instytucji,
25.3. ofiarności publicznej,
25.4. spadków i zapisów z tym, że Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku jedynie wtedy, gdy jest oczywiste, że aktywa spadku przeważają nad pasywami oraz składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.
- Towarzystwo może posiadać majątek ruchomy i nieruchomy.
- Towarzystwo może podpisać umowę o przeznaczeniu określonej dotacji lub dofinansowania na określony cel związany z zakresem działalności Towarzystwa.
- VI. Postanowienia końcowe i przejściowe
- O rozwiązaniu Towarzystwa i zmianie jego statutu decyduje Walne Zgromadzenie większością głosów, przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków. W razie podjęcia uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa, Walne Zgromadzenie powołuje Komisję Likwidacyjną w składzie 3-5 osób. Jeżeli Walne Zgromadzenie nie zadecyduje inaczej, majątek Towarzystwa po likwidacji przeznaczony będzie na potrzeby Akademii Medycznej w Poznaniu.